Hondenziekte. Is uw hond goed gevaccineerd?

Hondenziekte duikt op: is uw hond goed gevaccineerd?

Net over de grens in Duitsland, maar inmiddels ook in Limburg, is een dodelijke ziekte bij een aantal vossen aangetroffen. Deze ziekte kan overslaan op honden. Het gaat hier niet over rabiës (hondsdolheid), maar het betreft de ziekte van Carré ook wel hondenziekte of canine distemper genoemd.
Tegen het virus wordt in Nederland standaard gevaccineerd. De component tegen hondenziekte zit standaard in de basisvaccinatie voor pups, maar ook in de driejaarlijkse herhalingsvaccinatie die volwassen honden krijgen. Gevaccineerde dieren kunnen nog wel ziek worden, maar de klachten zijn dan veel minder ernstig.

Hondenziekte wordt veroorzaakt door een virus dat verwant is aan het mazelenvirus van de mens. Verschillende dieren zoals de hond, wolf, vos en fret, maar ook grote katachtigen zoals de leeuw en tijger kunnen deze ziekte oplopen. Na besmetting kan de ziekte zich op veel manieren uiten: besmette dieren krijgen diarree of beginnen te braken, vertonen ademhalingsproblemen of hebben zenuwsymptomen. Veel dieren zullen uiteindelijk sterven, er is helaas geen behandeling mogelijk.

GELUKKIG KAN UW HOND GEVACCINEERD WORDEN TEGEN HONDENZIEKTE!

Normaal gezien wordt elke puppy in zijn eerste levensweken gevaccineerd tegen, onder andere hondenziekte. Hondenziekte behoort immers tot de zogenaamde basisvaccinaties, de inentingen die elke hond dient te ontvangen. Om een goede bescherming te bekomen tegen hondenziekte, krijgt een puppy een aantal keer een vaccinatie met enkele weken interval. Ook volwassen honden hebben af en toe een herhaling nodig van deze vaccinatie.

Conclusie: honden die volgens het advies-vaccinatieschema zijn gevaccineerd, zijn voldoende beschermd tegen de ziekte van Carré (hondenziekte/canine distemper).
Weet u niet zeker of uw hond alle basisvaccinaties heeft gehad? Bel onze praktijk of loop even binnen. We informeren u graag hierover!